Hier finden Sie Antworten auf häufig gestellte Fragen unserer Kunden sowie Tipps und Ratschläge zur Restauration von klassischen Fahrzeugen. Erfahren Sie, wie Y.O.R. Sie bei Ihrem Youngtimer und Oldtimer unterstützen und begleiten kann.
Die Industrie van Tsjecho-Slowakije/Tsjechië/De Tsjechische Republiek ontwikkelde zich al tijdens de Oostenrijkse K&K-monarchie. Na de Eerste Wereldoorlog behoorden machinebouw, de metaalverwerkende industrie, textiel-, glas- en schoenindustrie tot de modernste industrieën ter wereld. Ook tegenwoordig is de auto-industrie een pijler van de Tsjechische economie.
De officiële taal is Tsjechisch, dat zich onderscheidt van het Slowaaks in uitspraak, grammatica en woordenschat. Tsjechen die na 1990 geboren zijn, spreken in de meeste gevallen Engels. Bij Y.O.R. is Duits de moedertaal.
Op 1 januari 1993 werden twee nieuwe, soevereine staten opgericht. De opvolgerstaten van Tsjecho-Slowakije zijn de Tsjechische Republiek en de Slowaakse Republiek. De term “Tsjechië” stamt uit de 20e eeuw en werd alleen in Duitstalige gebieden gebruikt. Officieel wordt tegenwoordig in het Duits de benaming “Tsjechië” gebruikt.
De nationale munteenheid is de Tsjechische kroon (CZK). De Tsjechische afkorting is Kč. Zwitserse franken worden zelden geaccepteerd en alleen in toeristische centra, vaak tegen ongunstige wisselkoersen. De koers schommelde de afgelopen jaren rond 1 euro = 25 CZK. Bij Y.O.R. worden offertes en facturen in euro (EUR) opgesteld. Wisselkoersschommelingen hebben geen invloed op de restauratiekosten.
Voorop staan Ferdinand Porsche, Daniel Swarovski, Hans Ledwinka en Tomáš Baťa. Franz Kafka, Sigmund Freud en Adalbert Stifter zijn tot op de dag van vandaag wereldwijd bekende namen.
Praag is dankzij zijn centrale ligging in Europa gemakkelijk bereikbaar via talrijke weg-, spoor- en luchtverbindingen. De afstand tussen Amsterdam en Praag bedraagt 900 km, Eindhoven – Praag 800 km, Den Haag – Praag 920 km en Groningen – Praag 800 km. De stad Praag is altijd een bezoek waard, of u nu uit Amsterdam, Rotterdam, Groningen of Eindhoven komt.
Y.O.R. beschikt over veel contacten, niet alleen in Duitstalige landen, maar ook in Frankrijk, België, Nederland en vele Oost-Europese landen. Daarnaast hebben we connecties met diverse clubs en toegang tot voertuigen van clubleden. Dit helpt ons ook bij het verkrijgen van reserveonderdelen.
Oldtimers van vóór 1950 zijn, gezien de huidige verkeersdrukte en de eisen op het gebied van rijcomfort en rijveiligheid, slechts beperkt bruikbaar vanwege hun lage motorvermogen, 6V-verlichting, hoge stuurkrachten en zwakke remkracht. Ook het onderhouds- en herstelwerk vereist aanzienlijk meer inspanning.
Voor degenen die niet technisch onderlegd zijn of geen tijdrovende voorbereidingen willen treffen voor elke rit, is het aan te raden om af te zien van voertuigen van vóór 1950. Ook tussen 1950 en 1965 zijn er veel oldtimers die totaal ongeschikt zijn als “daily driver” en zelfs voor occasionele ritten zeer onderhoudsintensief zijn.
Ja, in de meeste gevallen zijn voertuigen vanaf 1965 ook vandaag de dag nog geschikt voor dagelijks gebruik. Let bij het kiezen van uw oldtimer op het motorvermogen, het rem- en stuurgedrag, maar ook op de verwarmings- en ventilatiesystemen. Luchtgekoelde klassiekers zijn in de koude maanden allesbehalve comfortabel.
Een van de meest opvallende aspecten van een oldtimer is het uiterlijk. Let op roestplekken, deuken en krassen. Controleer ook de pasvorm van carrosseriedelen, zoals deuren en motorkappen, om te bepalen of het voertuig in het verleden mogelijk schade door een ongeval heeft opgelopen.
Bij historische nitrolakken zijn scheuren niet ongebruikelijk. Bij moderne lakken daarentegen duiden scheuren op carrosseriewerk van mindere kwaliteit en/of het gebruik van te veel plamuur om oneffenheden glad te maken.
Der Zustand des Innenraums gibt Aufschluss über die allgemeine Pflege des Fahrzeugs. Überprüfen Sie den Zustand von Sitzen, Armaturenbrett, Teppichen und Türverkleidungen auf Abnutzung oder Beschädigungen. Ein gut gepflegter Innenraum ist oft ein Indikator für einen sorgfältigen Vorbesitzer.
De staat van de motor geeft inzicht in de technische betrouwbaarheid van het voertuig. Controleer op olielekkages, ongebruikelijke geluiden en de algemene staat van de motoronderdelen. Een goed onderhouden motor is vaak een aanwijzing voor regelmatig onderhoud en een zorgvuldige eigenaar.
Zorg ervoor dat u begrijpt hoe de versnellingsbak werkt. Test overdrive, inschakelbare reducties en sperdifferentiëlen grondig. Let op tekenen van slijtage, zoals schokkerig schakelen, harde geluiden of lekkages. Een grondige controle kan helpen verborgen problemen te ontdekken. Voor sommige oudere typen versnellingsbakken zijn onderdelen en reparaties vaak duur en moeilijk te verkrijgen.
Een blik onder het voertuig kan veel vertellen over de staat ervan. Let op roest of schade aan het chassis, de uitlaat en de schokdempers. Ook hier is roest een groot probleem, omdat het de veiligheid van het voertuig kan aantasten. Verse bodembescherming is geen garantie voor een roestvrij voertuig. Vaak worden onder dikke lagen gebreken, roest en gaten verborgen voor de ogen van de APK-keurmeester en potentiële kopers.
Oldtimers hebben in de meeste gevallen geen gesloten koelsysteem. Let daarom op het koelvloeistofniveau en het koelmiddel. Zorg ervoor dat de waterpomp goed afdicht en geruisloos werkt. Daarnaast moet de werking van de koelthermostaat en de radiatorventilator worden gecontroleerd.
Controleer de staat van de banden op scheuren, ongelijke slijtage of versleten profiel. Dit kan wijzen op problemen met de ophanging of de uitlijning. De velgen mogen geen beschadigingen vertonen en moeten bij het model passen. Controleer ook hoe oud de banden zijn. Een set banden in een speciale maat kan flink wat geld kosten.
Ja, veel en vaak dure problemen. Test alle elektrische componenten, zoals koplampen, richtingaanwijzers, dashboardverlichting en de radio. Controleer de staat van toegankelijke kabelverbindingen en de zekeringkast. Elektrische problemen kunnen moeilijk op te lossen zijn en wijzen vaak op grotere verborgen gebreken. Een kabelbrand kan leiden tot het totale verlies van de oldtimer.
Chroom- en andere aanbouwdelen zijn bij de aankoop van een oldtimer bijzonder belangrijk. Chroom is gevoelig voor roest, vooral als het beschadigd of afgebladderd is. Controleer alle chroomoppervlakken op tekenen van roestvorming. Veel oldtimers hebben ook gelakte aanbouwdelen. Controleer deze op hun staat en originaliteit. Het vernieuwen van chroom is duur. Bij schade vergeet niet om over de prijs te onderhandelen.
Controleer of er een volledige geschiedenis beschikbaar is, inclusief reparaties, vorige eigenaren en eventuele restauratiewerkzaamheden. Een professioneel uitgevoerde restauratie kan de waarde verhogen, terwijl slecht uitgevoerde werkzaamheden kunnen leiden tot toekomstige problemen. Een voertuig dat vaak van eigenaar is gewisseld, kan wijzen op problemen die niet direct zichtbaar zijn.
Een proefrit is essentieel. Let op het rijgedrag, geluiden van de motor en versnellingsbak, de werking van de remmen en de besturing. Ongewoon rijgedrag kan wijzen op grotere problemen. Witte rook uit de uitlaat duidt op lekkages in het koelsysteem. Blauwe of blauwgrijze rook wijst op onverbrande motorolie. Zwarte rook is een teken dat de motor te veel brandstof verbrandt.
Informeer uzelf over de marktwaarde van het model van uw keuze. De prijzen kunnen sterk variëren afhankelijk van zeldzaamheid, staat en originaliteit. Een vergelijking met vergelijkbare voertuigen kan u helpen om een eerlijke prijs vast te stellen.
Voor veel verzamelaars en liefhebbers is de originaliteit van het voertuig van groot belang. De zogenaamde “Matching Numbers”, oftewel overeenkomende serienummers van de motor en het chassis, kunnen de waarde van een oldtimer aanzienlijk verhogen. Controleer in het algemeen of belangrijke onderdelen van het voertuig, zoals de motor, de versnellingsbak en andere essentiële componenten, origineel zijn.
Informeer uzelf vóór de aankoop van een oldtimer over de beschikbaarheid van reserveonderdelen en het algemene onderhoud. Sommige oldtimers kunnen duur zijn in onderhoud vanwege zeldzame onderdelen of specifieke onderhoudsvereisten.
Aarzel niet om een expert mee te nemen voor een inspectie, vooral als u twijfelt. Een professionele beoordeling kan dure verrassingen voorkomen. Y.O.R. adviseert en helpt u graag bij het zoeken en kiezen van uw oldtimer!
De restauratiekosten van een oldtimer of youngtimer kunnen in de meeste gevallen alleen worden geschat of worden afgeleid van de ervaring van de Y.O.R. Oldtimerwerkplaats. Pas na het verwijderen van de lak van de carrosserie wordt de werkelijke staat van het plaatwerk duidelijk. Investeren in een volledige restauratie kan ook zinvol zijn als er een sterke emotionele band met het voertuig is. Deze oldtimers kunnen u het gevoel van uw jeugd terugbrengen.
Houd er rekening mee dat de waardestijging van oldtimers al jaren geen grenzen kent, maar dat niet alle modellen deze trend volgen. Vakkundig gerestaureerde en goed onderhouden voertuigen kunnen op de lange termijn een goede investering blijken te zijn. En plezier brengen ze in ieder geval!
Y.O.R. beschikt over veel contacten, niet alleen in Duitstalige landen, maar ook in Frankrijk, België, Nederland en vele Oost-Europese landen. Daarnaast hebben we connecties met diverse clubs en toegang tot voertuigen van clubleden. Dit helpt ons bij het vinden van reserveonderdelen. Of u nu een voorliefde heeft voor Porsche, Wartburg, Bentley, Borgward, Mercedes of Jaguar. En als u iets exotisch zoekt, zoals Panhard, Walter, Singer, Tatra of Aero, dan bent u bij Y.O.R. aan het juiste adres.
Bij dergelijke oldtimerprojecten is grote voorzichtigheid geboden. De volledigheid en ontbrekende onderdelen zijn vrijwel onmogelijk te controleren. Ook de kwaliteit van reeds uitgevoerde werkzaamheden en de gebruikte materialen en onderdelen is moeilijk in te schatten. Let op: een grote doos met alle bouten en moeren van de oldtimer wijst op amateuristisch restauratiewerk. Het sorteren en toewijzen van de onderdelen betaalt u – en niet de verkoper!